Vecka 2 Dag 5

Vi startade upp matten med 1-minutsmetoden. (Litet multiplikationsprov). Vi avslutade sedan 20 minuter med "bingo". De fick använda sina lappar med tal (som vi tidigare gjort i ordning) och så skrev vi random tal i bingorutnätet och eleverna fick ropa bingo när de hade talet på sin lapp. Övningen var mest ett sätt att få säga tal och produkt högt; nöta helt enkelt.

På NO-lektionen gjorde vi experiment med friktion och centripetalkraft. Friktionsövningen gick till så att de fick jämföra olika föremål och hur de gled nerför en rutschbana, och centripetalkraften undersöktes med en hink med vatten knuten i ett snöre som snurrades runt kroppen och ovanför huvudet Före experimentet fick de gissa utfall; vilken sak gled snabbast/långsammast och blev de blöta av vattnet i hinken när den snurrade över dem.

Bra övning men fullt sjå att utföra den med elever som passar på att busa till det när man kan. Men överlag gick det bra. Man får ha lite överseende; det är ju trots allt barn och det är lite som att släppa kalvar på grönbete när de lämnar kontrollen i klassrummet...


Kommentarer

Populära inlägg