Vecka 2 Dag 4

Idag inledde vi vårt arbete i matematiken.

Eleverna fick göra ett diagnostiskt prov i multiplikationstabellen. De fick fem minuter att räkna 75 tal. Vi samlade in proven och rättade dem senare på rasten. Behoven finns!
Sedan fick de räkna som vanligt i matteboken.
Vi avslutade med att alla fick intensivstirra (plugga) på sin lapp som vi delat ut och sedan vända bort den och förhöra varann på det talet. Det blev lite rörigt då alla inte förstod reglerna med det funkade ändå bra. Kan hända vi behöver utveckla den övningen för att få med oss alla, det får vi se sen.


På svenskan gick läraren igenom hur ett muntligt nationellt prov kan gå till och hur det hade bedömts av skolverket. Eleverna satt mycket fokuserade och lyssnade.

Jag åt lunch med sexorna. Det blev en fin stund med två av eleverna som sällan burkar delta i lektionerna. De satt och berättade om sina husdjur och annat.

Som vanligt på torsdagar hade hela mellanstadiet läsning tillsammans i läsgrupper. Den grupp jag var i hade kanske inte rätt fokus; historien kom i skymundan för den själva mekaniska läsningen. Synd.






Kommentarer

Populära inlägg