Dag 1

Dagen började med ett kort möte med handledaren M sedan matte i åk 4.

På tavlan står:  Start: Penna, sudd, mattebok, linjal
                         Mål:  Fokus på arbete

M gick igenom uppställning, algoritmen, för division med decimaltal i både täljare och nämnare. 

-Del 1 räkna tyst för sig själv.
-10 min bensträckare
-Del 2 Räkna med kompis var man vill 

Eleverna gick iväg i små grupper och jag följde med en liten grupp med tre elever. De arbetade fint och jag kunde hjälpa och ge tips på knep för att dividera enkelt med 10, 100, osv i nämnaren.

Lektion 2

Jag och J hade planeringstid.  Presenterade oss innan kort för en klass 4 där läraren inte ville att vi skulle delta denna vecka, och senare endast en i taget.

Efter lunch: Matte i 6:an. Vi började med att presentera oss och repetera/träna på deras namn.
M håller sedan ett samtal om dåligt beteende som pågått på rasten/före lektionen.
Efter samtalet  höll M en genomgång av mattemålet.

Klassen som jag praktiserade i för två år sen, då de gick i åk 4, var sig otroligt lik i rollfördelningar. De som störde mycket då gjorde samma nu, de tysta verkade fortfarande tysta osv. Men det ska bli kul att se mer av dem de kommande veckorna. Det är en fin och mysig klass om lite surriga.
Denna första dag var omtumlande och rolig precis som förväntat. Allt nytt, alla nya namn, alla nya regler och förutsättningar fyller hjärnan.


Kl 14 samlades alla vi 8 studenter och hade möte med rektor och VFU-samordnare. Vi fick presentera oss och berätta om våra förväntningar som rektor sedan vidareförmedlar till handledarna. Det var ett bra möte och vi kände oss välkomna och uppskattade.












Kommentarer

Populära inlägg