Vecka 2 Dag 3
Slöjd på annan skola via buss.
Vi har möte med handledaren medan eleverna slöjdar. Vi går igenom vår planering och handledaren tycker till om vår planering. Han okejar allt.
Så här ser vår första grovplanering ut:
Eleverna ska lära sig multiplikationstabellen; något vi upptäckt det är skralt med.
Diagnostiskt prov för att kartlägga elevernas kunskap idag. För vår skull men särskilt för elevernas egen skull så att de ska se sin egen utveckling.
De har fått lappar med olika gångertabelltal och de får intensivtitta på det i 30 sek för att sedan
vända bort det och förhöra varann. Detta återkommer regelbundet på varje lektion.
Brainstorming:
Träningsidéer:
Kahoot
Multiplikationstabellen
Kortlek dra kort multiplicera
Film/ med verklig anknytning om behovet av multiplikationstabellen
Verkligt problem med verkliga saker. Typ knappar, lego,
Gammalt klassiskt hederligt recept:
https://1larare.svedala.se/wp-content/uploads/2017/02/Gangertabellen-pa-5-veckor.pdf
Julillas multiplikationstävling:
Lapp med produkt eller taluppställning 1 minut; elev 1 tar en lapp skriver på tavlan resten av laget
gissar svaret nästa elev tar en lapp springer till tavlan osv. Antal tal de hinner med/minut ger lika många poäng.
Varje lektion lappträning
Att göra;
-kolla iPads -kahoot
-göra lappar till tävling
-göra diagnostiskt prov samt skriva ut det
-skriva ut de små proven till "det gamla hederliga" se ovan
Tors 9/11
Diagnostiskt prov 5 min
15 min av lektionen
Slutet av lektionen 1minutsmetoden (färggranna lappar)
Fred 10/11
Träningstabellen tabell 1
5 min
10 min av lektion
Avsluta med 1-minutsmetoden (5 min)
V46
Månd 13/11
Träningstabell nr 2
Avslut 1minutsmetoden
Tisd 14/11
1minutsmetoden
Tors 16/11
Kahoot premiär med enkel multiplikationstabell (träningstabellen nr 2 alternativlösning)
v 47
Må 20/11
Träningstabellen den 3
1-Minutsmetoden
Tors 23/11
Träningstabellen nr 3
Ka hoot ish utvärdering / glad-ledsen linje /annat
Fred 24/11
Sista 50 min
Julnillas multiplikatipnstävling
v 48
Må 27/11
Träningstabellen 4
1-minutsmetoden (ev. nåt nytt)
Torsd 30/11
Cal 9:00 Grupparbete
Verkligt problem med verkliga saker
Utvärdering av något slag i slutet
Fred 1/12
Träningstabellen nr 4
V49
4/12
Träningstabell nr 5
Grupparbete typ sannolikhet. Kolla upp!
Tis5/11
1-minutsgrejen
Tors 7/12
Träningstabellen 5
Fred 8/12
Ka-hoot tävling på hela tabellen. Ev Kahoot utvärdering
11/12
Diagnostiskt prov För vår skull och för deras skull.
12/12 Utvärdering av hela arbetet om vi får
(Annars tors eller fred)
Tors 14/12
Nån form av tävling Ka hoot
Så här ser vår första grovplanering ut:
Eleverna ska lära sig multiplikationstabellen; något vi upptäckt det är skralt med.
Diagnostiskt prov för att kartlägga elevernas kunskap idag. För vår skull men särskilt för elevernas egen skull så att de ska se sin egen utveckling.
De har fått lappar med olika gångertabelltal och de får intensivtitta på det i 30 sek för att sedan
vända bort det och förhöra varann. Detta återkommer regelbundet på varje lektion.
Brainstorming:
Träningsidéer:
Kahoot
Multiplikationstabellen
Kortlek dra kort multiplicera
Film/ med verklig anknytning om behovet av multiplikationstabellen
Verkligt problem med verkliga saker. Typ knappar, lego,
Gammalt klassiskt hederligt recept:
https://1larare.svedala.se/wp-content/uploads/2017/02/Gangertabellen-pa-5-veckor.pdf
Julillas multiplikationstävling:
Lapp med produkt eller taluppställning 1 minut; elev 1 tar en lapp skriver på tavlan resten av laget
gissar svaret nästa elev tar en lapp springer till tavlan osv. Antal tal de hinner med/minut ger lika många poäng.
Varje lektion lappträning
Att göra;
-kolla iPads -kahoot
-göra lappar till tävling
-göra diagnostiskt prov samt skriva ut det
-skriva ut de små proven till "det gamla hederliga" se ovan
Tors 9/11
Diagnostiskt prov 5 min
15 min av lektionen
Slutet av lektionen 1minutsmetoden (färggranna lappar)
Fred 10/11
Träningstabellen tabell 1
5 min
10 min av lektion
Avsluta med 1-minutsmetoden (5 min)
V46
Månd 13/11
Träningstabell nr 2
Avslut 1minutsmetoden
Tisd 14/11
1minutsmetoden
Tors 16/11
Kahoot premiär med enkel multiplikationstabell (träningstabellen nr 2 alternativlösning)
v 47
Må 20/11
Träningstabellen den 3
1-Minutsmetoden
Tors 23/11
Träningstabellen nr 3
Ka hoot ish utvärdering / glad-ledsen linje /annat
Fred 24/11
Sista 50 min
Julnillas multiplikatipnstävling
v 48
Må 27/11
Träningstabellen 4
1-minutsmetoden (ev. nåt nytt)
Torsd 30/11
Cal 9:00 Grupparbete
Verkligt problem med verkliga saker
Utvärdering av något slag i slutet
Fred 1/12
Träningstabellen nr 4
V49
4/12
Träningstabell nr 5
Grupparbete typ sannolikhet. Kolla upp!
Tis5/11
1-minutsgrejen
Tors 7/12
Träningstabellen 5
Fred 8/12
Ka-hoot tävling på hela tabellen. Ev Kahoot utvärdering
11/12
Diagnostiskt prov För vår skull och för deras skull.
12/12 Utvärdering av hela arbetet om vi får
(Annars tors eller fred)
Tors 14/12
Nån form av tävling Ka hoot
Kommentarer
Skicka en kommentar